مصاحبه
- Monday, 18 December 2017، 04:53 PM
گفت و گوی یزدان محمدجانی با اعضای گروه
چند ماه پیش کاملاً اتفاقی به گروهی برخوردم که به راحتی نمیشود از موسیقیشان گذشت. گروهی که کار خود را «تجربهی نامتعارف موسیقایی» میخوانند و باید بگویم واقعاً همین طور است. موسیقی رویاگونهی No Clear Mindآوای غریب پینکفلوید را با فضای وهمآلود دههی 70 درمیآمیزد و از این رهگذر حس خفیفی از Sigur Rós را برای شنونده به ارمغان میآورد و در عین حال ستون اساسی موسیقیشان فضایی تحسین برانگیز از موسیقی ریدیوهد-وار است. مطمئناً گوش دادن به آثار این گروه یکی از زیباترین و غیرمعمولترین تجارب هنری شنوندگانی خواهد بود که طرفدار موسیقی عمیق و مفهومی هستند. در اینجا مصاحبهی من با این گروه یونانی را که آیندهای درخشان در انتظارش است میخوانید.
یزدان: ممنون از اینکه وقتتون رو در اختیار من گذاشتید. لطفاً کمی دربارهی ترکیب فعلی گروه و تاریخچهی آن برایمان بگویید.
NCM: نو کلیر مایند کار خودش رو از سال 2004 شروع کرد. سال 2008 اولین آلبوم خودمون رو ضبط کردیم و این آلبوم در واقع نقطهی پایانی بر گشت و گذار طولانی مدت ما در ژانرهای مختلف موسیقی بود. سال 2009 گروه کم و بیش از هم پاشید، اما دو تا از اعضای گروه حس میکردند هنوز چیزهایی زیادی باقی مونده که بخواهیم از طریق این سکّو (اسمی که برای گروهمون گذاشتیم) بیان کنیم. ما باید به موسیقیای دست پیدا میکردیم که فارغ از تمام سر و صداها و شلوغیهای اطرافمون، خود واقعی ما و چیزی رو که میتونیم خلق کنیم، نشون بده؛ نتیجهی این تلاش آلبوم Mets شد. تکمیل آلبوم جدیدمون باعث شد دوباره دور هم جمع بشیم و ترکیب فعلی گروه به وجود بیاد و حتی سه عضو جدید بگیریم که هر سه موسیقیدان و از اون مهمتر، دوستان خیلی خوبی هستند.
یزدان: شما تا الان دو تا آلبوم منتشر کردید. لطفاً کمی در مورد فرآیند ضبط اونها توضیح بدید.
NCM: هر دوی این آلبومها رو خودمون توی استودیوی خونگی با یه کامپیوتر و چند تا میکروفون ضبط کردیم. پشتکار و خلاقیت باعث شد بتونیم تمام محدودیتها رو پشت سر بگذاریم و به همین خاطر ما این کارمون رو یه موفقیت بزرگ به حساب میاریم. ما میخواهیم که برای ضبط کارهامون یه روند مستقل رو پیش بگیریم چون برای رسیدن به نتیجه اصلاً نمیخواهیم عجله کنیم. محدودیت زمانی توی استودیوها اغلب باعث اضطراب میشه و نمیگذاره بعضی چیزها رو بازبینی کنیم.
یزدان: چرا کارهای خودتون رو «تجربهی نامتعارف موسیقایی» مینامید؟
NCM: خب به خاطر اینکه ما همیشه دوست داشتیم هر جا که میریم بداههنوازی کنیم، از فرمهای مختلف استفاده کنیم، با نوازندههای مختلف کار کنیم و جاهامون رو با هم عوض کنیم. کارهای زیادی مونده که باید انجام بدیم و دو تا آلبومی که ارایه کردیم تنها بخشی از اونهاست. امیدواریم بتونیم در زمان مناسب جنبههای دیگهی No Clear Mind رو هم نشون بدیم. تمام اینها به این خاطر هستش که ما میخواهیم مثل یه سکوی همگانی باشیم برای موسیقیدانها، دوستان و در کل همهی افراد تا بتونن ارتباط برقرار کنن، تعامل داشته باشن و احساساتشون رو بیان کنن. نه تنها از طریق موسیقی، بلکه به عنوان یک انسان. این تعامل اساس زیباییشناسی و ایدئولوژی موسیقی ما رو تشکیل میده.
یزدان: شما آلبوم اولتون رو رایگان توی اینترنت گذاشتید و آلبوم دومتون رو از طریق شرکت Inner Ear Records پخش کردید. چی شد که این کار رو کردید؟ قرارداد بستن با یه شرکت موسیقی چه تاثیری میتونه روی کار یه گروه موسیقی بگذاره؟ آیا این کار به معنای تغییر رویهی فعالیت موسیقایی گروهتون هستش یا اینکه فقط نشان میده کارهاتون رسمیتر شدند؟
NCM: وقتی اولین آلبوممون رو منتشر کردیم، فکرش هم نمیکردیم تا این حد مورد استقبال شنوندگان در سرتاسر جهان قرار بگیره. مخصوصاً اینکه وقتی تصمیم گرفتیم آهنگ «Dream is Destiny» رو با چند نفری که اون زمان ما رو میشناختن در میان بگذاریم، هنوز نیمه کاره بود. این باعث شد طرز فکر ما به کلی تغییر کنه و بهمون نشون داد که توانایی برقراری ارتباط با دنیا چقدر میتونه مهم باشه. بعد از اون ما تصمیم گرفتیم با کسانی کار کنیم که بتونن کمکمون کنن قدمهای بعدی رو برداریم. ما میخواستیم آلبوم Mets رو به صورت صفحه ارایه بدیم و از اون مهمتر میخواستیم راهی پیدا کنیم تا بتونیم خارج از کشور هم کارهامون رو اجرا کنیم. هیچ وقت فکر نمیکردم بتونیم زیر فشار دستورالعملهای شرکتهای صفحهپرکنی دوام بیاریم، اما از طرف دیگه اگر ما از کار خودمون اونقدر مطمئن باشیم که نخواهیم هیچ انعطافی به خرج بدیم اوضاع فاجعهبار میشه. هر تغییری در کارهامون قطعاً به دست خودمون هستش، چون اعتقاد داریم تغییر گریزناپذیر و لازمهی پیشرفت هستش.
یزدان: آلبوم اول شما من رو کاملاً یاد ریدیوهد، پینک فلوید و تاحدی سیگوروش انداخت. کدام گروهها و موسیقیدانها روی شما تاثیر گذاشتند؟
NCM: به هر کدوم از آلبوم های ما که گوش بدید، کم و بیش منبع اصلی الهام ما رو می تونید تشخیص بدید، اما موسیقیهای خیلی بیشتری هستند که روی ما تاثیر گذاشتهاند و ممکنه بار اول به ذهن خطور نکنند. سخته که بگیم هر کدام از اعضای گروه چه موسیقیهایی رو با خودش به گروه میاره، اما در نهایت همهی اونها رو میشه به چند هنرمند و گروه از جمله پینک فلوید، ریدیوهد و سیگوروش (که به درستی اشاره کردی) خلاصه کرد. اما علاوه بر اینها از آهنگساز یونانی Manos Hadjidakis، Slowdive [گروه شوگیز انگلیسی]، Sebastien Schuller [خواننده و آهنگساز فرانسوی] و خیلی از موسیقیدانهای محلی هم باید اسم برد.
یزدان: یونان کشوری با تاریخ کهن و غنی است. هنر یونان هم تاریخ خاص خود را دارد. در ایران موسیقیدانهای یونانی نظیر یانی و ونجلیس مشهور هستند. لطفاً در مورد موسیقی یونان و تاثیرات احتمالی اون بر گروه خودتون توضیح بدید.
NCM: کشور یونان برای مدت مدیدی محل تلاقی فرهنگهای مختلف بوده است، شاید شدیدترین برخوردهای غرب با شرق در طول تاریخ در این کشور اتفاق افتاده باشد. این امر به خصوص در سنتهای موسیقی مختلف که هنوز هم آثارش دیده میشود نمود پیدا کرده. علاوه بر موسیقی محلی که ما توجه خاصی به اون داریم، کارهای Manos Hadjidakis آهنگساز یونانی تاثیر بسزایی روی ما گذاشت. او در کنار ساخت موسیقی بسیاری از فیلمهای دههی 50، 60 و 70 میلادی، به مطالعهی موسیقی محلی یونان در دهههای 20 و 30 که دستاورد موسیقیدانان مهاجر آسیای صغیر بود پرداخت. او منظومهای موسیقایی به وجود آورده که از نظر ما میراثی ارزشمند برای نسلهای بعد از خود است.
یزدان: کدام عوامل بیشترین تاثیر را روی شما گذاشتند؟ طبیعت؟ جامعه؟ یا …
NCM: ما مردمی هستیم تحت تاثیر احساسات؛ این در فرهنگ ما نهادینه شده؛ بنابراین هر چیزی ممکنه روی ما تاثیر بگذاره.
یزدان: لطفاً در مورد ساخت موزیک ویدیوی آهنگ When You’re Not Here برامون توضیح بدید.
NCM: این اواخر، افراد بسیاری با ما تماس گرفتند و از ما اجازه خواستند که موسیقی ما رو توی فیلمشون استفاده کنند. یکی از اونها Florinda Frisardi بود. او در آن موقع مشغول ساخت فیلم کوتاهی به نام Orbit بود و به ما پیشنهاد کرد مجوز استفاده از آهنگ New sun را به او بدهیم و او در عوض یه موزیک ویدیو برای ما کارگردانی بکنه. ما از این ایده خوشمان آمد، در نتیجه برای کارگردانی این کلیپ به او آزادی تام دادیم و او تصمیم گرفت آن را در ایسلند بسازد. در نگاه اول این ویدیو برای ما کمی عجیب به نظر میرسید، شاید به این خاطر که بیش از حد ایسلندی بود و از چیزی که ما هستیم خیلی دور بود، اما نتیجهی نهایی اونقدر زیبا بود که همهمون متقاعد شدیم. تفسیر Florinda از ترانهی این آهنگ و شیوهی فیلمسازی محشر او برای ما خیلی جالب بود.
یزدان: از آنجا که در چند سال اخیر از شما استقبال زیادی شده، چه آیندهای برای گروه متصور هستید و اهداف بلندمدت شما چیست؟
NCM: ما میخواهیم به آهنگسازی ادامه بدیم و تا جایی که برامون ممکنه، به جاهای مختلف سفر کنیم. شنوندگان به ما خیلی دلگرمی دادهاند و همین باعث میشه که در آینده بیش از پیش تلاش کنیم. ما میخواهیم هر چه بیشتر انواع و اقسام سبکهای موسیقی رو تجربه کنیم.
یزدان: از تاریخ و موسیقی ایران اطلاعی دارید؟ تا حالا با موسیقیدانهای ایرانی ارتباط داشتید؟
NCM: تمدن یونان و ایران باستان خیلی به هم نزدیک بودند، به همین جهت ما با اتفاقات اون روزگار و تاثیر فرهنگ ایرانی بر جهان باستان آشنا هستیم. تاریخ مدرن کشور شما، یعنی اتفاقاتی که منجر به روی کار اومدن حکومت جمهوری تا امروز در ایران شد، رو هم میشناسیم. ما در ضمن میدونیم که ایرانیها احترام فراوانی برای هنر و ادبیات قائل هستند، اما راستش رو بخواهید در حال حاضر ما بیشتر با سینما و شعر ایران آشنا هستیم تا موسیقی اون.
یزدان: و کلام آخر…
NCM: و عشق دوباره همهی ما را از هم جدا خواهد ساخت.
منبع: Yazdankm
- 17/12/18